بررسی نقش روش های تدریس خلاق بر پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1049-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
سهیل قاسمزاده، امین مردی *
دانشگاه فرهنگیان پردیس آزادگان نیر
چکیده مقاله
معلم به عنوان مبدع شرایط و تسهیلگر یادگیری دانش آموزان میتواند با نوآوری انعطاف پذیری پرهیز از اجبار دانش آموزان برای حفظ مطالب و انباشت ،ذهنی شوخ طبعی و دوری از روشهای سنتی آموزش بستر لازم را برای اعتماد به نفس کنجکاوی و پرورش خلاقیت دانش آموزان ایجاد کند پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی نقش روشهای تدریس خلاق بر پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی بود نتایج پژوهش نشان می دهد که روشهای تدریس خلاقانه تابع عوامل متعددی همچون شخصیت ،معلمان پیشینه های خانوادگی فرآیندهای یادگیری تجربیات زندگی باورهای آموزشی سخت کوشی و انگیزه ها است. این عوامل ممکن است از فردی به فرد دیگر تأثیرات متفاوتی داشته باشند اما ارتباط نزدیکی دارند و متقابلاً تحت تأثیر یکدیگر قرار میگیرند کلاسهای درس را می توان به جای معلم محوری به صورت فراگیر محوری اداره کرد در کلاس فراگیر محوری دانش آموز در امر یادگیری دخالت مستقیم و اساسی دارد. معلم راههای یادگیری را به شاگردان دیکته نمیکند بلکه شیوههای مختلف یادگیری را پیش پای آنان قرار می دهد تا با استفاده از نیروی خلاقیت و ابتکار خود مسیر و روش یادگیری را جستوجو نمایند به جای این که معلم برای دانش آموزان اطلاعات فراهم کند بایستی آنان را در موقعیتی قرار دهد تا خود به جستوجوی اطلاعات بپردازند معلم در این شیوه تدریس راهنماست و نقش یاری دهنده و هدایتگر را ایفا می کند.
کلیدواژه ها
خلاقیت،روش تدریس،معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر