بهبود کند نویسی فرهاد دانش آموز ابتدایی با رویکرد اقدام پژوهی
کد مقاله : 1047-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
محسن نوبخت *1، عرفان رحیمیان2، علیرضا رحیمیان2
1عضو هیئت علمی پردیس علامه طباطبایی اردبیل
2دانشجو
چکیده مقاله
اختلال نوشتاری یکی از اختلالات یادگیری شایع در دوره ی ابتدایی است. این اختلال می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر فرایند یادگیری، زندگی فردی، تحصیل و حتی چشم‌اندازهای شغلی آینده ی فرد داشته باشد. پیامدهای ناشی از این اختلال شامل کاهش اعتماد به نفس، احتمال ترک تحصیل، افسردگی و اضطراب، طرد همسالان و خودارزشمندی منفی می‌باشد. این پژوهش با بهره‌گیری از رویکرد اقدام-پژوهی، به شناسایی و ارائه راهکارهایی برای فرهاد و دیگر دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال کندنویسی، پرداخته است. نتایج بررسی‌ها نشان داده که مشکل کندنویسی به عوامل گوناگونی وابسته است که مشکل فرهاد ناشی از عواملی ضعف در عضلات و ماهیچه‌های دست، شیوه نادرست نگه‌داشتن قلم، عدم استفاده از میز و صندلی مناسب و همچنین عدم هماهنگی حرکتی می‌باشد. پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت فرهاد ارائه شد، شامل تمرینات تقویت ماهیچه‌های دست، استفاده از خمیر بازی و شن، تمرینات ایروبیک، باز و بسته کردن انگشتان دست و فعالیت‌های ورزشی متنوع. این روش‌ها با استناد به پژوهش‌های متعدد، از نظر علمی تأیید شده و به خانواده ی فرهاد معرفی گردید تا با کسب کمک و مشارکت از آنها مشکل فرهاد برطرف کنیم.
کلیدواژه ها
Dysgraphia، Agraphia، کندنویسی، اختلالات نوشتاری، اختلالات یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی