بررسی نقش فناوری های نوین و هوش مصنوعی در توسعه ی روش های تدریس آموزشی: رویکردی مروری در آموزش ابتدایی
کد مقاله : 1041-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
رزا حسین زاده *1، پرستو جودی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش فناوری های نوین و هوش مصنوعی در توسعه ی روش های تدریس آموزشی با رویکردی مروری در آموزش ابتدایی می باشد. روش پژوهش حاضر کیفی و در قالب مروری ـ توصیفی می باشد. برای گردآوری داده ها، از منابع معتبر علمی، اسناد موجود و مطالعات کتابخانه ای استفاده شد. این اطلاعات به صورت توصیفی، تحلیل و تفسیر شد. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که فناوری های نوین و هوش مصنوعی در توسعه ی روش های تدریس آموزشی در6 بعد نقش موثری دارد. شامل توانمند کردن دانش آموزان با و بدون چالش های فیزیکی و یادگیری، یادگیری عمیق تر و معتبر مسائل آموزشی توسط هوش مصنوعی، بهبود آمادگی دانش آموزان برای ورود به مقاطع بالاتر، آموزش معلمان و توسعه ی حرفه ای آنها، رفتار و مدیریت کلاس، بازخورد و امتیازدهی است. نتایج پژوهش نشان داد که توانمند کردن دانش آموزان با و بدون چالش های فیزیکی و یادگیری توسط هوش مصنوعی منجر به یادگیری عمیق تر و معتبر مسائل آموزشی شده و در راستای آن آمادگی دانش آموزان را برای ورود به مقاطع بالاتر بهبود می بخشد. همچنین عملکرد حرفه ای معلمان، رفتار و مدیریت کلاس توسط آنها و در نهایت بازخورد و امتیازدهی در توسعه ی روش های تدریس آموزشی از طریق هوش مصنوعی ارتقاء می یابد.
کلیدواژه ها
فناوری های نوین، هوش مصنوعی، روش تدریس، آموزش ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی