مقایسه TPACK معلمان مدارس هوشمند و عادی و ارتباط آن با سودمندی فناورانه دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر اردبیل |
کد مقاله : 1040-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
محمود خروشی *، فیروز محمودی، داود طهماسب زاده شیخلار دانشگاه تبریز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر در جهت مطالعه وضعیت دانش و مهارت TPACK معلمان مدارس هوشمند و عادی و به طبع آن تبیین تفاوت میانگین نمره سودمندی فناورانه دانش آموزان و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان مدارس متوسطه دوره اول شهر اردبیل اجرا شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها، کمی و به لحاظ ماهیت پژوهش توصیفی است که در صدد بررسی و بیان تفاوت میانگین نمره سودمندی فناورانه دانش آموزان و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر اردبیل (که تعداد معلمان برابر 904 نفر و تعداد دانش آموزان برابر 22098 نفر در سالتحصیلی 99-1398می باشد) بود. ابزار پژوهش بدین ترتیب بود که برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه که یکی برگرفته از پرسشنامه TPACK (یه، هسو، وو، وانگ و لین؛ 2014) و دیگری برگرفته از پرسشنامه سودمندی فناورانه (کینزی، دلکورت و پاورز ،1994) استفاده شد. در رابطه با فرضیه بیان تفاوت میانگین نمره سودمندی فناورانه دانش آموزان با توجه به نوع مدرسه و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان، تعامل بین مدرسه و هیچ یک از مولفه ها با سودمندی فناورانه دانش آموزان رابطه معنی دار آماری مشاهده نگردید. دانستن عوامل سودمندی فناورانه می تواند به معلمان در اصلاح برنامه درسی و اثربخشی شیوه های تدریس کمک کند تا دانش آموزان در یادگیری خود موفق باشند. |
کلیدواژه ها |
دانش و مهارت TPACK، سودمندی فناورانه، مدارس هوشمند و مدارس عادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |