واکاوی ظرفیتها و قابلیتهای هوش مصنوعی به عنوان همتای تدریس دروس معارف (مطالعه موردی: چت جی پی تی) |
کد مقاله : 1037-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
رحیم مرادی *1، مرتضی فاضلی2، بهنام رسولی3 1استادیار دانشگاه اراک گروه تکنولوژی آموزشی 2دانشگاه آزاد اسلامی 3استادیار علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
قرار گرفتن دروس معارف اسلامی در زمرة دروس و محتوای آموزشی مراکز آموزش عالی، به آنان در ایفای نقش ذاتی و مأموریت اساسی خود که انسانسازی است، کمک میکند؛ زیرا دانشگاه کارخانۀ آدمسازی بوده و صلاح و فساد جامعه بدان وابسته است. از طرفی باید در نظر داشت با رشد جهانی شدن و تحولات اطلاعاتی، اولویت بندی آموزش به عنوان مهم ترین موضوع در کشورها مطرح شده است. زمانیکه ابزارهای فناوری اطلاعات بصورت هوشمندانه و هدفمند در برنامه درسی دروس معارف بکارگرفته شوند، اثربخشی یادگیری تاحدودی تضمین خواهد شد. یکی از مهمترین فناوریهای نوظهور، استفاده هوش مصنوعی مانند چت جی بی تی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، واکاوی ظرفیتها و قابلیتهای هوش مصنوعی به عنوان همتای تدریس دروس معارف (مطالعه موردی: چت جی پی تی) با روش توصیفی و تحلیل ادبیات مربوط به چت جی پی تی بود. نتایج بررسی نشان داد فرصت های استفاده از چت جی پی تی در آموزش دروس معارف شامل یادگیری انطباقی، شناسایی اولیه نیازهای آموزشی، درجهبندی و ارزشیابی، ایجاد پاسخ های قابل قبول، قابلیت خودسازی بود. همچنین چت جی بی تی ، یک نوآوری اخیر هوش مصنوعی توسط Open AI که به سرعت 1 میلیون کاربر به دست آورد و دارای پتانسیل برای بهبود یادگیری خودراهبر است. بررسی توانایی چت جی بی تی برای کمک به یادگیری خودآموز در حوزه معارف برای درک نحوه بهترین استفاده از چت بات ها و هوش مصنوعی در آموزش و برای هدایت آینده آموزش و یادگیری با کمک فناوری مهم است. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، چت جی پی تی، همتای تدریس، دروس معارف. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |