داستان علمی به عنوان فعالیتی برای آفرینش متن ادبی در فارسی ابتدائی
کد مقاله : 1027-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
ابوالفضل میرجلیلی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
از آنجا که یکی از مشکلات برخی از دانش‌آموزان ناتوانی در ارائه متنی ادبی با توجه به موضوعات مختلف است، لذا این مقاله، فعالیتی را تحت عنوان داستان علمی برای کتاب فارسی ارائه می‌کند تا دانش‌آموزان ضمن آشنایی با تفاوت‌های متون علمی و ادبی، توانایی‌شان در آفرینش متن ادبی بیشتر شود. در این راستا از عکسی طبیعی با افکت مناسب جهت افزایش بار چند معنایی عکس و رمزینه سریع پاسخ به جهت افزایش انگیزه و ایجاد حس تحقیق در دانش‌آموز استفاده شده است. همچنین از نقاشی ابر با رنگ زمینه‌ی خاصی استفاده شده تا حس ادبی را در دانش‌آموز زنده کند. با توجه به آنکه کتاب فارسی رویکردی خوانداری دارد نه نوشتاری، لذوما نیازی به نوشتن متن ادبی در این فعالیت نیست. تنها چینش متن در ذهن و دسته‌بندی منسجم آن در ذهن نیز کفایت می‌کند و می‌تواند جایگزین تعدادی از فعالیت‌های تصویرخوانی و صندلی صمیمیت نیز گردد. جای امید است که از طریق اضافه‌شدن این فعالیت به کتاب‌های فارسی ابتدائی، گامی در جهت بهبود قدرت تفکر، ایده‌پردازی و انسجام ذهنی دانش‌آموزان عزیز برداشته شود.
کلیدواژه ها
متن ادبی، متن علمی، فرآیند ذهنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر