مطالعه کیفی دستاوردهای یادگیری در مسیر توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان: (مطالعه موردی دروس کارورزی)
کد مقاله : 1021-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
نیلوفر ابراهیمی *1، مهسا محمود بابوئی2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان
2وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی دستاوردهای یادگیری دروس کارورزی یک، دو، سه و چهار انجام شده است. این پژوهش با استفاده از چهل‌وهشت گزارش‌ کارورزی (اسناد)، بازبینی فیلم‌های تدریس دانشجو معلمان و مشاهده جریان کارورزی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجو معلمان ورودی 1399 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران در رشته آموزش ابتدایی است که کارورزی یک، دو، سه و چهار را در طول دو سال گذرانده‌اند. چهل‌و‌هشت گزارش کارورزی دانشجومعلمان حجم نمونه این مطالعه را تشکیل داده است. پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد کیفی با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 2020 انجام شده است. دستاوردهای یادگیری در 3 بعد دانش، نگرش و مهارت، 10 کد اصلی و 60 کد فرعی شناسایی شد. تحلیل داده‌ها نشان داد در بعد مهارتی اکثر دانشجویان مهارت یاددهی یادگیری، مهارت اجتماعی و تعامل، کاربست دانش و مهارت پژوهشی را از مهم‌ترین دستاوردهای یادگیری دروس کارورزی قلمداد کرده‌اند. در بعد نگرشی به توسعه و نگرش حرفه‌ای، اخلاق حرفه‌ای و اعتمادبه‌نفس حرفه‌ای و در بعد دانشی به دانش محتوایی دروس و دانش پداگوژیکی اشاره داشتند.
کلیدواژه ها
دستاورهای یادگیری، کارورزی، توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان، آموزش ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر