بررسی رابطه هویت با عزت نفس دانش آموزان متوسطه اول شهرستان ایلام با تکیه بر سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1012-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
سامان ترخان *
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه ایلام، ایران.
چکیده مقاله
با مطالعه و جستار در اسناد بالادستی و همچنین استفاده از محتوای این اسناد، طیف وسیعی از اطلاعات از جنبه های مختلف احصاء می شود. برخورداری از عزّت نفس مانند سرمایه و ارزش حیاتی برای نوجوانان و ازجمله عوامل عمده ی شکوفایی استعداد و خلاقیت در آن‌ها است. درواقع، عزّت نفس بالا در نوجوان موجب احساس اعتماد به نفس می‌شود و وی را قادر می‌سازد تا خود را با شرایط سخت تطبیق دهد و به فرد هویت ببخشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بوده که به عرصه به نگارش درآمده است.جامعه مورد تحقیق این نمونه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان ایلام می باشد که به صورت رندوم انتخاب شده اند و بین دویست نفر پرسشنامه توزیع شد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی هویت و جنبه های آن با عزت نفس در بین دانش آموزان با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. نتیجه پژوهش نشان می دهد که: الف) بین میزان عزت نفس و پایگاه هویت دستیابی رابطه معناداری وجود دارد . ب) بین میزان عزت نفس و پایگاه هویت تعلیق رابطه معناداری وجود دارد. ج)بین میزان عزت نفس و پایگاه هویت ممانعت رابطه معناداری وجود دارد. د) بین میزان عزت نفس و پایگاه هویت پراکندگی رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژه ها
کلیدواژگان: هویت، عزت نفس، دانش آموزان، نوجوانان و دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر