ارزیابی مهارت‌های اجتماعی و عاطفی بر عملکرد دانش آموزان 10 و 15 سالۀ شهر هلسینکی بر اساس پارامترهای خاص
کد مقاله : 1009-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، مریم رشیدیان2
1دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید چمران
2F6/NO25/Islami street/niroohavaee District/ area13 / Tehran /Iran
چکیده مقاله
هدف اصلی تحقیق مروری حاضر، شناسایی مهارت اجتماعی و عاطفی در 5 حوزه وجدان کاری، ثبات عاطفی، ذهن باز، تعامل با دیگران و همکاری بر اساس 17 پارامتر ارزیابی است. است. در این پژوهش، از روش کتابخانه ای استفاده گردید. در این راستا، مقالات چاپ شده بین سال‌های 2014 تا 2024 از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف از جمله PubMed، PsycINFO و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی مانند «مهارت اجتماعی و عاطفی»، «دانش آموزان هلسینکی» و «خلاقیت و وجدان کاری» انجام شد. پس از حذف برخی مقالات نامرتبط با موضوع، 12 مقاله منتشر شده از سال 2014 تا 2024 مطالعه و تحلیل شد.
یافته ها نشان می‌دهد در هلسینکی، دانش آموزانی که تمایل به مشاغل حوزه سلامت دارند، پایدارتر، پرانرژی و کم تحمل هستند. ضمناً، این بررسی نشان می‌دهد مشاغل حوزه سلامت و بهداشت نیازمند کنجکاوی هستند و دانش‌آموزانی که انتظار دارند در یک شغل خلاقانه کار کنند نیز خود را خلاق‌تر نشان می‌دهند.شدت ارتباط بین مهارت‌های اجتماعی و عاطفی با نمرات مدرسه در سه درس هنر، ریاضیات و خواندن نسبتاً ضعیف است؛ اما از نظر فکری بودن، کنجکاوی و تداوم مهارت‌های اجتماعی و عاطفی در هر سه موضوع به نمرات مدرسه برای سنین 10 و 15 سالگی مرتبط هستند. پسران مهارت های بالاتری در حوزه تنظیم عاطفی (مقاومت در برابر استرس، خوش بینی و کنترل عاطفی) و تعامل با دیگران (اجتماعی بودن، قاطعیت، انرژی) نشان می دهند. دختران 15 ساله سطوح بالاتری از مسئولیت پذیری، همدلی، همکاری و بردباری را دارند.
کلیدواژه ها
مهارت‌های اجتماعی و عاطفی، روانشناسی کودک، هلسینکی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر