بازشناسی حقوق کودک با تأملی بر اندیشه های تربیتی کتاب توتوچان
کد مقاله : 1002-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
اسدالله مرادی1، نجمه احمدآبادی آرانی *2، حمید احمدی هدایت1
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
2دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بازشناسی حقوق کودک با تأملی بر اندیشه های تربیتی کتاب توتوچان می باشد. جهت نائل شدن به اهداف پژوهش از روش استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و متن استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است آشنایی با طبیعت، تقویت خلاقیت و حس کنجکاوی، یادگیری ارتباط مؤثر اجتماعی، قدرت انتخاب و شناخت حقیقت‌های بدیهی زندگی از اهداف اصلی این مدرسه بودند. در این مدرسه به مربیان کودکستان و مدارس آموخته بودند کودکان را در چهارچوب‌های فکری غالب قرار ندهند چون الگوهای از پیش تعیین‌شده، خلاقیت و جاه‌طلبی کودکان را سرکوب می‌کند و رؤیاهای بزرگ آنان را از بین می‌برد. بر این اساس سعی کنیم تا خود را به جای دانش آموزانمان قرار بدهیم و گوشی باشیم برای شنیدنشان، چشمی باشیم برای دیدن شادی‌هایشان و آغوشی باشیم برای دردهایشان و بیانی باشیم برای گفتن جملاتی که لازم دارند بشنوند تا پرقدرت تر در مسیر زندگی گام بردارند.
کلیدواژه ها
حقوق کودک ، توتوچان ، طبیعت گرایی ، برنامه درسی، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی